donderdag 18 februari 2010

Egypte in foto's

Mijn collegablog The Arabist in Cairo wees op een fotowedstrijd, een soort Egytian Press Photo,  waarover Al Ahram Weekly berichtte en die ik over het hoofd had gezien. Ik neem twee foto's over. Boven een foto van de Sheikh al-Azhar, Mohamed Sayed Tantawi, die bij een bezoek aan een school van de Azhar de niqab voor het gezicht van een meisje wegtrekt (het gezicht van het meisje is digitaal bewerkt om haar onherkenbaar te maken). Een vrij schokkend beeld door de brutaliteit waarmee Tantawi optreedt. Ik bracht het verhaal destijds hier. De foto is van Alaa Mohammed. Het was de winnende foto in de categorie nieuws.

De tweede foto is behoorlijk bloedig: een opname van het slachten (ruimen) van tienduizenden varkens op de vuilnisbelten van Cairo, waar zij werden geëxploiteerd door koptische zabalin, vuilnisophalers. Cairo heeft er nadat de regering deze zinloze maatregel heeft doorgevoerd een dimensie van zijn gigantische afvalprobleem bij gekregen. De varkens zorgden namelijk voor het verwerken van een groot deel van het organische afval  De foto is, als ik het goed heb begrepen (er staat geen naam op deze foto), van een fotografe van Reuters, Asmaa Wagih.
 

Geen opmerkingen:

ICJ geeft Israel opdracht onmiddellijk voedselkonvooien naar Gaza door te laten

  Het Internationale Hof van Justitie (ICJ) in Den Haag heeft Israel donderdag opgedragen ongehinderd voedsel, water en hulp door te laten n...