zaterdag 5 juni 2010

Bil'ín protest in teken van Free Gaza en 43ste verjaardag van de bezetting

Het wekelijkse protest in Bil'in tegen de Muur stond vrijdag in het teken van solidariteit met Free Gaza. Huwaida Arraf, een van de leider van de Free Gaza Movement (zij was aan boord van het eskader) was één van de drie buitenlanders die bij de actie in Bil'in gevangen werd genomen.Vrijdag werd overigens ook de 43ste verjaardag 'gevierd'  van de bezetting.


De Guardian heeft het rapport in handen gekregen van de Turkse lijkschouwers die de slachtoffers van de aanval op Mavi Marmara hebben onderzocht. De negen doden zijn in vrijwel alle gevallen gedood door meerdere schoten die van korte afstand zijn gelost. Zie ook mijn andere blog, The Pessoptimist.











Een een treurig feit dat ik nog niet eerder had gemeld: De 21-jarige Amerikaanse Emily Henochowicz werd maandag tijdens een demonstratie bij het Qalandiyya checkpoint op de Westoever tegen de aanval op het Free Gaza Flotilla zwaar gewond. Zij kreeg een rechtstreeks op haar afgeschoten traangasgranaat in haar linkeroog. Bij een operatie in het Hadassah ziekenhuis in Jeruzalem is inmiddels haar oog verwijderd. Het bleek dat ook haar oogkas, jukbeen en kaak waren gebroken. Ze kreeg drie stalen platen bevestigd aan haar schedel en haar kaak werd tijdelijk dichtgenaaid. 
Het verlies van een oog is in dit geval extra ernstig, omdat Emily Henochowitz schildert en blijkens haar website een veelbelovende kunstenaar is. Een van haar werken hieronder:

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat heb ik een bewondering voor dat meisje in dat roze T-shirt bij de video Israeli Protest at Ashdod foor Freedom Flotilla

Corrie van der Hart

Abu Pessoptimist zei

Dat is

http://www.youtube.com/watch?v=dBs2b5OvyIo

Ik had dat filmpje wel gezien, maar heb het niet op mijn blog gezet, Corrie. Ik krijg een gevoel van moedeloosheid als ik naar dat soort discussies kijk. Vechten tegen de bierkaai. Daarom.

ICJ geeft Israel opdracht onmiddellijk voedselkonvooien naar Gaza door te laten

  Het Internationale Hof van Justitie (ICJ) in Den Haag heeft Israel donderdag opgedragen ongehinderd voedsel, water en hulp door te laten n...