maandag 11 oktober 2010

Rechtspraak op zijn Israelisch: Een jaar gevangenisstraf voor geweldloos demonstreren

Abdallah Abu Rahme in de rechtszaal in Ofer na de uitspraak.


Op 25 augustus schreef ik een bericht over het feit dat een Israelische militaire rechtbank Abdallah Abu Rahme, vreedzaam betoger tegen de Muur uit het dorpje Bil'in  schuldig had bevonden. Ik schreef toen: waar zal ik mee beginnen? Het goede of het slechte nieuws? Waarbij het goede nieuws was dat hij niet schuldig was bevonden aan verboden wapenbezit (wegens het verzamelen van hulzen van op demonstranten afgeschoten kogels en traangas- en drukgranaten) of aan het gooien van stenen. En het slechte dat hij WEL schuldig was bevonden aan opruiing en het deelnemen aan verboden demonstraties.

Ik kan datzelfde nu weer doen. Waarmee zal ik beginnen met het goede of het slechte nieuws? Welnu, het goede nieuws is dat Abdallah toen hij - eindelijk - zijn straf te horen kreeg -  volgens de voor ons vreemde procedure dat de rechters  eerst het schuldig of onschuldig vaststellen en pas later de straf - dat hij toen hij vandaag eindelijk die straf mocht vernemen, te horen kreeg dat hij niet tot twee jaar was veroordeeld, zoals de openbare aanklager had gevraagd, maar slechts tot één jaar. Maar wel een jaar - en dit is een update: - plus een half jaar voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar en een boete van 5000 shekel (iets meer dan 1000 euro). 
Het slechte nieuws is echter dat dit door Israelische militair rechters kennelijk een passende straf wordt gevonden voor volstrekt geweldloos protest tegen de 'Afscheidingsmuur', terwijl de rechters zelf in hun vonnis nog de treurige chotspe hadden om daarbij aan te teken dat die Muur in Bil'in zelfs volgens een uitspraak van het Israelische hooggerechtshof geen juist tracé volgt.
Vaak wordt gevraagd door allerlei Israelische en pro-Israelische diehards waarom er geen geweldloos Palestijns verzet bestaat. En als dat verzet dus wel degelijk blijkt te bestaan - met mensen als Abdallah Abu Rahme, zijn vrienden en familie in Bil'in en hun soortgenoten in andere dorpen als het levende bewijs - dan is dit daarop dus kennelijk het Israelische antwoord: Een jaar gevangenisstraf, een half jaar voorwaardelijk en een voor Palestijnen zeer hoge boete. Abdallah werd in december opgepakt, heeft sinds die tijd vastgezeten en moet dus nog een maand of drie zitten. In de tussentijd, zo is de verwachting zal de officier van justitie vermoedelijk in beroep gaan. Het OM vindt de straf te licht.
En - en dat kan ook nog bij dit vertoon van rechtsverkrachting worden opgeteld - hij werd veroordeeld op basis van getuigenissen van minderjarige dorpsgenoten die in het holst van de nacht van hun bed werden gelicht en tegen alle (ook door Israel onderschreven) regels werden verhoord zonder bijzijn van advocaten of meerderjarige familieleden. Hoera voor de Israelische rechtsstaat!
P.S. Het nieuws voor dit stukje kwam van Joseph Dana die rechtstreeks twitterde vanuit de rechtszaal.  
Het is later updated van zijn webiste.

1 opmerking:

Trees zei

Ik ken de Ofer rechtbank zelf tamelijk goed, omdat ik regelmatig naar de rechtszaak van een goede kennis van mij ga. Hij moet terechtstaan,omdat hij in elkaar is geslagen door het leger, maar natuurlijk wordt de zaak omgedraaid en hij zou 3 grote soldaten in elkaar geslagen hebben, terwijl hij fotos stond te maken tijdens een demonstratie.. Mijn kennis is 56 jaar en weegt nog geen 60 kilo. Maar affijn, hij was zelf gisteren ook als toeschouwer bij de zaak van Abdallah, en ik liet hem de fotos zien op jouw blog en op het blog van Josef Dana. Hij was zeer verguld. We vroegen ons af hoe de foto's gemaakt zijn en hoe Mr. Dana kon twitteren. Want je mag niets mee naar binnen nemen, alleen sigaretten en geld. Misschien moet ik het helemaal niet weten hoe deze foto's gemaakt zijn. Dit soort dingen moet je gewoon niet weten, want dan weten de israelies het ook. Maar in ieder geval, mijn kennis was er erg blij mee, en ik stuur ze aan hem door. Hij is zelf iemand die de poplaire commitees goed kent en regelmatig met ze samenwerkt.

Israel valt Aleppo aan: 38 doden

Israelische luchtaanvallen op de Syrische stad Aleppo hebben vrijdag in alle vroeger 38 mensen gedood, zo meldden veiligheidsbronnen. Vijf v...