donderdag 23 mei 2013

Test uzelf: bent u een antisemiet of bent u het niet?

Ik kreeg een tip: ons aller CIDI (u weet wel, het Centrum Informatie en Documentatie Israel) heeft op zijn site een testje om te weten te komen of iets wat je kwetsend vond ook werkelijk antisemitisch was. Heel handig natuurlijk in deze tijd waarin het antisemitisme nog steeds een groot maatschappelijk probleem blijkt te zijn. Nou ja, volgens sommigen dan. Het is wel een beetje een curieus testje, want kennelijk ben je alleen antisemiet als je beantwoordt aan de criteria van de strafwet. Je moet beledigend zijn voor de hele bevolkingsgroep, anders telt het niet. Blijkbaar mag je iemand wel voor 'vuile kankerjood' uitschelden of roepen  dat 'ze vergeten zijn jou te  vergassen'. Dat slaat niet namelijk niet op alle Joden en dan is het dus kennelijk niet antisemitisch. Kijk maar wat het CIDI zegt:       
 Niet elke nare uitspraak is antisemitisch. Soms voel je je door een uiting beledigd of gekwetst, maar als niet de hele groep (Joden) wordt beledigd, of als er niet iets werkelijk beledigends wordt gezegd over de hele groep, is het niet antisemitisch. Soms is het onderscheid moeilijk te maken.
Gebruik de checklist om de uitspraak (of afbeelding) die jij zag te controleren.
Als je 1 of meer vragen met Ja beantwoordt, is hij antisemitisch.

Heeft de persoon die de uitspraak deed:

... gezegd dat 'de' Joden/Israeli's de wereld/media/enz beheersen of samenzweren om dat te bereiken?

 Ja
 Nee
Antisemitische cliches gezegd (sic), bijv. over 'de' Joden en geld?

 Ja
 Nee
Israel/de Israelische regering/de IDF/alle Israeli's omschreven als nazi's/SS?
 Ja
 Nee
Gezegd dat wat Israel/de IDF/'de' Joden enz. doen Holocaust/genocide is, of Gaza 'getto'/'concentratiekamp'?
 Ja
 Nee
Gezegd dat Israel/'de' Joden enz. beter moet zijn dan andere landen/mensen, "hun lesje geleerd moeten hebben"?
 Ja
 Nee
De Holocaust ontkend, gebagatelliseerd, goedgepraat of gezegd dat hij 'alsnog afgemaakt' moet worden?
 Ja
 Nee
Gezegd dat 'de'Joden/Israeli's/enz 'het kwaad' zijn/duivels/de oorzaak van alle kwaad, en/of dat de Holocaust daarom 'eigen schuld' of 'verdiende loon' is?
 Ja
 Nee
Dat was het. Maar waar ik wel een beetje mee zit,  is die vraag over Gaza. Vind ik dat dat een getto is? Nee, dat vind ik niet. Het is er namelijk veel erger. Mijn voorouders woonden toevallig in niet minder dan twee getto's (Frankfurt en Venetië). Dat waren een soort door muren omringde semi-gevangenissen voor Joden, maar die Joden mochten er overdag wel uit. De bewoners van Gaza mogen dat niet  - ze mogen er helemaal niet uit. Ook was er in die getto's geen in- en  uitvoerverbod zoals in Gaza. Sterker: de bewoners van die getto's werden door de stadsbesturen van Frankfurt en Venetië getolereerd wegens hun nut als handelaars en bankiers die beschikten over geld en contacten. Ze waren eigenlijk een soort elite. Ze werden door de (Joodse) leiding van de ghetto's zelf op kapitaalkrachtigheid en bekwaamheid in de handel en een  beperkt aantal handvaardigheden geselecteerd. Je kwam er niet zomaar in.Wie arm was of eens slechte naam had als handelaar kon het schudden. In Gaza bestaat dat onderscheid uiteraard niet. Daar is de overgrote meerderheid straatarm. En er kan niet eens worden geselecteerd, want geen hond mag eruit (behalve dan mondjesmaat via de grens met Egypte). De situatie is er dus wezenlijk anders en vanzelfsprekend veel slechter dan in een getto. Het lijkt er echt  meer op een concentratiekamp.
Maar .... als ik dat zo constateer ben ik dus een antisemiet, want ik heb nu al op twee CIDI-criteria gescoord: Joden in verband gebracht met geld en Gaza vergeleken met een KZ. Als ik nu ook nog schrijf dat Joden in de Amerikaanse politiek een uitermate grote rol spelen omdat het een relatief kapitaalkrachtige groep is die veel geld doneert aan de politiek en dat dit één van de redenen is waarom de Israel-lobby in Amerika zo machtig is....
Nou ja, ik zie hem wel komen die dagvaarding.

  PS. Hoe kijken we aan tegen mensen die zeggen
- dat moslims gewelddadig zijn.    
- dat de Islam een gevaarlijke ideologie is
- dat hoofddoekjes het straatbeeld vervuilen
- dat alle moslims het land uit moeten
Is dat niet beledigend voor een bevolkingsgroep? En kan iemand me uitleggen waarom dat kennelijk wèl mag van de strafrechter?

8 opmerkingen:

Yvonne zei

Wat weer een goed stuk Abu, de spijker op z'n kop.

Trees zei

Deze vragen zijn zo suggestief. nee, ik heb niets tegen Joden, heb niets tegen afrikanen, heb niets tegen wie of wat dan ook omdat men tot een bepaalde groep hoort. Maar ik heb wel een heleboel bezwaar tegen de staat Israel. Dit omdat Israel erg fout is, en ik heb niks tegen Israel omdat het een "Joodse staat" zou zijn, maar omdat ze fout zijn, een bezetter is, een apartheidssysteem in stand houdt. Hoe komt het toch dat het Cidi dit onderscheid niet kan maken. Ben ik nu een anti-semiet omdat ik vind dat Israel geen mensen zomaar achter de tralies mag zetten, geen land mag stelen, niet mag discrimineren,geen miljoenen mensen mag opsluiten achter een grote muur? Als dat gezien wordt als antisemitisme , het zij zo.

Trees zei

Deze vragen zijn zo suggestief. nee, ik heb niets tegen Joden, heb niets tegen afrikanen, heb niets tegen wie of wat dan ook omdat men tot een bepaalde groep hoort. Maar ik heb wel een heleboel bezwaar tegen de staat Israel. Dit omdat Israel erg fout is, en ik heb niks tegen Israel omdat het een "Joodse staat" zou zijn, maar omdat ze fout zijn, een bezetter is, een apartheidssysteem in stand houdt. Hoe komt het toch dat het Cidi dit onderscheid niet kan maken. Ben ik nu een anti-semiet omdat ik vind dat Israel geen mensen zomaar achter de tralies mag zetten, geen land mag stelen, niet mag discrimineren,geen miljoenen mensen mag opsluiten achter een grote muur? Als dat gezien wordt als antisemitisme , het zij zo.

Unknown zei

Deze test is geheel in lijn met het CIDI dat vaker de helft van de informatie vergeet te geven.

Het uitschelden voor ...jood of het dreigen met vergassing van een individu lijkt mij juist het ultieme voorbeeld van antisemitisme en het meest bedreigende voor joden in Nederland.

Ben zei

Ach, het onmatig gebruik heeft de betekenis van antisemitisme al danig uitgehold. En daarmee aan kracht ingeboet.

Abu Pessoptimist zei

Een paar opmerkingen n.a.v jullie reacties:
Jennifer, mee eens. 'Je hebben vergeten jou te vergassen' is volgens mij ongeveer de smerigste opmerking die je tegen een Jood kan maken. Maar van het CIDI mag het, want het is niet stratfbaar volgens het Wetboek van Strafrecht (geen belediging van de groep). Een heel kromme redenering, vind ik ook.
Trees, Het CIDI trekt wat Israel betreft een heel onscherpe lijn. Als je zegt dat Israeli's nazi's zijn (of het Israelisch leger dat is), mag het niet. Als je zegt dat ze op grote schaal misdaden tegen de menselijkheid plegen, mag het kennelijk wel. Persoonlijk vind ik het een belachelijk onderscheid. Waarom zou je niet mogen zeggen dat de Israelische soldaten zich gedragen als nazi's? En mag je zeggen dat Blut und Boden een belangrijk motief is bij de heersende politieke partijen in Israel?
Het belangrijkste punt hierbij lijkt me, dat in de CIDI-visie (scherpe, c.q. beledigende) kritiek op Israel kennelijk gelijkstaat met kritiek op Joden. Wat mij betreft een idiote - en ook moedwillige - denkfout. Ik identificeer me op geen enkele manier met de huidige politiek van Israel en ik weet dat veel andere Joden dat evenmin doen. Dus weg met die onzin-redenering. Het wordt tijd dat het Westen een keer ophoudt Israel met zijden handschoentjes aan te pakken en voorzichtig te zijn met kritiek omdat dat misschien wel als antisemitisme zou kunnen worden opgevat.
En Ben, ja, je hebt natuurlijk gelijk. Alle kritiek op Israel en het zionisme is door Israel al zo vaak 'antisemitisch' genoemd, dat die beschuldiging al lang niet veel meer inhoudt.

Anoniem zei

Dank Maarten Jan.

"anti-semiet". Deze naam is inderdaad aan inflatie onderhevig.
Een geuzen naam wordt soms ook wel gezegd.

Herman

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

Het zal nog niet meevallen, om volgens de 'Cdi-criteria' bij tijd en wijlen geen antisemiet te zijn.
Gelukkig is er in NL het OM, dat heel wat breder en diepzinniger met het begrip 'antisemitisme' omgaat.

Daar kan het Cidi nog veel van leren, en niet alleen het Cidi, maar ook bijv. het echtpaar Van der Wieken, dat achter bijna elke kritische opmerking over Israël de antisemiet ontwaart. En in de rechtse hoek van het internet-spectrum wordt het ng bonter gemaakt.

Israel valt Aleppo aan: 42 doden

UPDATED -Israelische luchtaanvallen op de Syrische stad Aleppo hebben vrijdag in alle vroeger 42 mensen gedood, zo meldt het Syrisch Observa...