dinsdag 9 mei 2017

Netanyahu draait een 49 jaar oud tv programma abrupt de nek om

De medewerkers van Mabat LaHadashot zingen tot besluit het volkslied, HaTikva.

Met een door tranen verstikte stem maakte omroepster Geula Even dinsdagavond bekend dat het programma Blik op het nieuws (Mabat LaHadashot) van de Israelische staatsomroep (Kanaal 1) nu ineens na 49 jaar zijn laatste uitzending had gemaakt. De staf wist dat overigens pas een paar uur, sommigen hadden nog niet eens kunnen worden bereikt. Staande, sommigen huilend, zongen de medewerkers ten afscheid het Israelische volkslied.
Waarom zo plotseling en dramatisch, vraag je je af. Het antwoord kan alleen gegeven worden door één man: premier Netanyahu. De premier, die de omroep naast zijn premierschap en ministerschap van Buitenlandse Zaken erbij doet, besloot dinsdag dat er hervormd moet worden. Hij besloot dat de plaats van 'Mabat' zal worden opgevuld door iets anders. Wat is nog niet bekend. De medewerkers van Mabat zeggen echter dat hij het programma gewoon te kritisch vond.
Het past in de opvattingen van Netanyahu die twee dagen geleden op zijn Facebookpagina ''een trumpje'' deed door CNN en de New York time van leugens te betichten bij hun berichtgeving over het nieuwe program van Hamas. Ten onrechte overigens volgens de krant Haaretz.
Toevallig maakte een waakhond van de pers, de Amerikaanse NGO ''Freedom House'', in april ook al die vergelijking van Netanyahu met Donald Trump in een rapport dat beide leiders ervan beschuldigde de vrijheid van de pers in hun landen terug te draaien.   
Volgens Freedom House ''beledigen en kleineren Netanyahu en zijn woordvoerders, net als Trump, regelmatig mensen van de plaatselijke pers, en beantwoord de premier (Netanyahu) ook zelden vragen van journalisten".
Freedom House verwees naar het feit dat Netanyahu "zijn Facebook pagina had gebruikt om af te rekenen met twee bekende onderzoeksjournalisten" (waarmee werd verwezen naar zijn aanvallen op  op Raviv Drucker en Ilana Dayan. Ook mledde Freedom House dat "hij ervan beschuldigd is om met belangrijke eigenarars van media samen bte spannen teneinde een gunstige perscoverage te krijgen''.  Netanyahu wordt door de politie aan de tand gevoeld over een één tweetje dat hij gehad zou hebben met Arnon Mozes, de uitgevere van Yedioth Ahronoth om de distributie van de gratis pro netanyahu krant IsarelnHayom omlaag te schroeven of zelfs te stoppen. Als tegensprestatie zou Yedioth zijn covreage dan zodanog aanpassen dat Netanyahu ervan vrzekrd zou kunnen zijn aan de macht te blijven.
Freedom House kwam tot de conclusie dat de persvrijheid in Israelm een land met een historie van een vrije en pluroforme pers, was verminderd. Israel scoort nu 33 op een schaal van 0 tot 100,  waar  0 staat voor totale persvrijheid en 100 voor het totale tegendeel daarvan. Het is in vergelijking met een jaar geleden 1 punt gezakt. 

1 opmerking:

Jaap Hamburger, Broek in Waterland zei

'1 punt gezakt'? Voor of na het stopzetten van Mabat LaHadashot?