woensdag 6 september 2017

Christelijke kerken in Jeruzalem protesteren gezamenlijk tegen aanslag op ''status quo"

De verkochte gebouwen bij de Jaffa Poort: het Imperial Hotel en op de achtergrond het Petra Hotel.

Leiders van ongeveer alle christelijke kerken in Jeruzalem hebben maandag in een zeldzame gezamenlijke verklaring een protest laten horen tegen een recente gerechtelijke uitspraak en tegen een wetsvoorstel dat land dat de kerken verkopen aan privé personen, overdraagt aan de staat Israel. De verklaring was getekend door de leiders van de Katholieke, de Ethiopische, de Grieks Katholieke, de Grieks Orthodoxe, de Lutherse, de Syrische en nog meer kerken in Jeruzalem. De kerken gaan niet in op de details, maar beschrijven de zaak als een ''ernstige verandering van de status quo''. Ze stellen dat dit niet alleen de Grieks Orthodoxe kerk aangaat, maar de standing van alle kerken in Jeruzalem aantast.
De directe aanleiding voor de verklaring was een rechterlijke uitspraak van 1 augustus, waarin werd bevestigd de verkoop van drie gebouwen in de Oude Stad van Jeruzalem, waarvan twee vlakbij de Jaffa Poort, rechtsgeldig is. Twee van deze gebouwen zijn hotels, het Petra Hotel en het Imperial Hotel. Het derde is een bewoond woonhuis in het islamitische gedeelte van de Oude Stad. Door de verkoop zijn ze in handen gekomen van de ultra rechtse Joodse kolonistenorganisatie Ateret Cohanim. Verwacht wordt dat Ateret Cohanim de huurders na deze rechtszaak zal willen uitzetten om plaats te maken voor Joodse kolonisten. Aan de andere kant heeft de Grieks Orthodoxe patriarch, Theophilos, aangekondigd dat hij in beroep wil gaan.
Deze verkoop van deze gebouwen dateert van 2004 en heeft tot een heftige crisis binnen de Grieks Orthodoxe kerk geleid, en tot spanningen met andere Palestijnse gemeenschappen. De zaak leidde uiteindelijk tot de val van de vorige patriarch Irenaios. Irenaois werd ervan beschuldigd de verkoop te hebben goedgekeurd. Als straf werd hij afgezet als patriarch en gedegradeerd tot monnik. Irenaios, slijt zijn dagen sindsdien in eenzaamheid in een kamer in het patriarchaat, dat hij niet durft te verlaten uit angst dat hij er dan niet meer binnengelaten zal worden. Hij heeft alle beschuldigingen overigen steeds ontkend. Hij zegt dat de verkoop het werk is geweest van de toenmalige financiële adviseur van de kerk, ene Nikos Papadimas, die zich door Ateret Cohanim zou hebben laten omkopen en die de handtekening van Irenaios zou hebben vervalst. Papadimos is in 2005, nadat de koop uit was gelekt, met de noorderzon vertrokken. In 2013 is hij op grond van een internationaal arrestatiebevel opgepakt.
Na deze gewraakte, en nu dus jammer genoeg voor de kerk legaal verklaarde, koop heeft de Griekse Orthodoxe kerk nog meer stukken land verkocht. De kerk is, na de Israelische ''Land Authority'' die het leeuwendeel van de grond in Israel beheert, de grootste grondbezitter in het land, een situatie die nog stamt uit de Ottomaanse tijd. Zelfs de grond onder het gebouw van het Israelische parlement is eigendom van de kerk. Het meeste is overigens voor een periode va 99 jaar geleased aan het Joos Nationaal Fonds, de zionistische landorganisatie. Maar niet zo lang geleden werd duidelijk dat de kerk stukken land in West Jeruzalem, in Jaffa rond de beroemde klokkentoren en ook in Ceasarea, heeft verkocht, zonder overleg met de huurders en grotendeels aan buitenlandse investeerders.
Ook dit nieuws maakte kerk niet populairder bij Palestijnen of bij de diverse huurders die vrezen dat hun contracten nu niet zullen worden verlengd. De kerk zei echter dat de verkoop nodig was om de objecten in de Oude Stad te kunnen terugkopen. Maar intussen dreigt dat ook nog eens te worden verhinderd door een wetsvoorstel van de parlementariër van de Kulanu partij en voormalige onderburgemeester van Jeruzalem, Rachel Azaria. Zij wil dat grond die de kerk verkoopt weer terugvalt aan de staat om de diverse huurders te beschermen.
De kerken zeggen echter hierin een ''systematische poging te zien de integriteit van de Heilige Stad Jeruzalem en van het Heilige Land te ondermijnen en de christelijke aanwezigheid te verminderen. Wij stellen in de duidelijkste termen die maar mogelijk zijn dat een vitale, levendige chruistelijke gemeenschap een essentieel element is in de samenstelling van onze diverse maatschappij,'' aldus hun verklaring, ''en bedreigingen van de christelijke gemeenschap kunnen alleen maar de verontrustende spanningen vergroten die zich al manifesteren in deze turbulente tijden''.

Geen opmerkingen: