woensdag 21 april 2010

Op naar de 120, Anneke!

Kijk dat wist ik nou niet. Op de blog van buurvrouw Anja Meulenbelt lees ik dat Anneke Jos Mouthaan vandaag jarig is. En dat niet alleen: ze is 80 geworden. Anneke was oorspronkelijk een afgeleide vriendin: zij was een vriendin van de helaas nu al weer een tijdje geleden overleden Roos Sijbrands van de Vrouwen in het Zwart, en Roos was weer een vriendin van mij. (Een hele grappige vriendin, die me toen ik in Cairo woonde een paar keer verraste door me op te bellen met de mededeling: 'Hallo met Roos, ik sta hier met mijn auto in Cairo, kan ik langskomen?' - Ze was toen al een eindje over de 70).

Maar Anneke werd dus ook een vriendin en via haar raakte ik betrokken bij SIVMO (Steuncomité Israëlische Mensenrechten- en Vredesorganisaties) en Een Ander Joods Geluid, die zij beide oprichtte - iets waarvoor ze in 2004 - zie de foto - terecht een onderscheiding kreeg. Dankzij Anneke en eigenlijk alleen dankzij haar is er hier in Nederland nog zoiets als een band met NGO's als B'tselem, Gisha en noem ze maar op en de laatste overblijfselen van de Israëlische vredesbeweging.
De vriendschap met Anneke was aanvankelijk wat stroef - Anneke kan heel stekelig zijn - maar is in de loop der jaren uitgegroeid. En ik ben haar gaandeweg niet alleen erg gaan waarderen, maar ook gaan bewonderen om haar eigenzinnigheid en de manier waarop zij altijd volstrekt haar eigen gang gaat, en om haar rechtvaardigheidsgevoel, haar humor en haar doorzettingsvermogen - om maar een paar dingen te noemen.
Anneke, als je dit leest: heel erg hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag (die toevallig - nooit geweten - ook samenvalt met de verjaardag van mijn jongste zoon Samuel) en nog heel veel jaren. Doe mij en veel anderen een plezier en houd vol, ondanks je tegenwerkende gezondheid. Tot de 120, als het kan.

(De foto's komen van het blog van Anja Meulenbelt - van wie anders. Kijk daar ook voor meer foto's en veel meer bijzonderheden over Anneke).

Geen opmerkingen:

Israel breekt met UNRWA en velt daarmee een doodvonnis voor Noord-Gaza

  Israel heeft maandag de samenwerking met UNRWA opgezegd. Op dezelfde dag had de chef van UNRWA, Lazzarini, ook gemeld dat er al twee maand...