zondag 7 oktober 2012

Mabrouk Dina we Ahmed

Laat ik voor de verandering ook eens verwijzen naar 'buurvrouw' Anja Meulenbelt. Meestal is dat omgekeerd.
Gisteren was Anja (net als ik) gast op de bruiloft van Dina en Ahmed. Een prachtig feest met een treurige ondertoon, want Dina (Palestijnse vader/Nederlandse moeder) komt uit Sakhnin in Israel en Ahmed (telg van in 1948 uit Lydda/Lod en Jaffa verjaagde families) komt uit Gaza. En die twee gebieden grenzen weliswaar geografisch aan elkaar, maar liggen in de praktijk als het ware op twee verschillende planeten. Een inwoner van Israel kan namelijk, dankzij draconische Israelische wetten, Gaza niet in, en een inwoner van Gaza mag niet naar Israel komen.Vandaar dat ze elkaar - hoewel werkend voor dezelfde werkgever - via Skype leerden kennen en elkaar voor het eerst in Cairo in het echt hebben gezien. Vandaar ook dat het feest hier in Amsterdam werd gehouden, en niet in Sakhnin. Vandaar ook dat ze voorlopig nog wel een paar jaar hier zullen moeten blijven, ook al zouden ze het liefst teruggaan naar waar ze vandaan komen.
Lees het uitgebreide verhaal bij Anja. En bekijk haar foto's, want intussen was het wel degelijk een feest rondom twee mensen die duidelijk ontzettend veel van elkaar houden en voor wie vrienden en familie waren gekomen uit Sakhnin, New York, Gdansk, en weet ik veel waar vandaan.
Ya Dina, ya Ahmed, alf' mabrouk, duizendmaal gefeliciteerd, en heel veel geluk!

(NB:Voor meer informatie over de Israelische wet die het soort huwelijken als van Dina en Ahmed in de weg staat, kijk hier op dit  blog)

3 opmerkingen:

Daniella van den Akker zei

heel veel geluk voor deze mooie jonge mensen, ik gok dat Trees de moeder van de bruid is? van harte Trees. groet, Daniella

Trees zei

Hoi Daniella, Ja, inderdaad, Trees met hoofdletter T, vergis je niet hahahah
Het was een geweldig feest, en Maarten Jan, bedankt dat je er ook bij was. Vond het fijn dat je dit met ons gedeeld heb. Hartelijke groet

Abu Pessoptimist zei

Trees, ik vond het geweldig om erbij te zijn, en ik ben blij dat ik jullie nu allemaal heb leren kennen.

Nieuws van de nooit aflatende strijd om grond en zeggenschap op de Westoever

  Twee Palestijnen van de Westoever zijn gisteren overleden als gevolg van schotwonden die waren toegebracht door kolonisten. De twee waren ...